Här kan du följa arbetet med språk-, läs- och skrivutveckling i Norrköpings kommun. Vi som skriver är kommunens språk-, läs- och skrivutvecklare Gunilla Åberg och Åsa Järnvall samt vår samordnande logoped Ann-Sofie Taleman. Maila oss gärna om tips om vad du vill läsa här och dela gärna med dig av saker som händer på din förskola eller skola.
Gunilla.aberg@norrkoping.se
Å
sa.jarnvall@norrkoping.se
Ann-Sofie.taleman@norrkoping.se




torsdag 14 april 2016

Vad är grejen med lättläst på engelska?
Varför ska man bry sig om att läsa på engelska? Det kanske man som elev undrar. Speciellt om man tycker att det här med läsning är lite kämpigt. Som pedagog kan det ibland vara svårt att veta hur man ska peppa och uppmuntra eleverna till att läsa mer. Därför kommer här två argument som kanske biter.

För det första är läsning ett av de bästa sätten för att snabbt fylla på sitt ordförråd. Hittar man en riktigt bra bok som lockar till läsning kommer orden på köpet. För det andra får du som läsare ta del av en helt ny kultur. Många av de engelska böckerna utspelar sig i engelskspråkiga länder – så att läsa är nästan som att resa!

Biter inte något av de argumenten? Kanske har du en elev som läser bättre på svenska? Ja, men vad bra! Nypon har flera böcker i tvillingpaket. Alltså samma bok på både svenska och engelska. Då kan man börja med den svenska och sedan gå vidare med den engelska. Har du fler argument för varför det är viktigt att läsa på engelska? Mejla mig!

Lina Nordstrand, Redaktör för Nypons engelska sortiment
lina@nyponforlag.se

Här kan du se våra tvillingpaket »
Här är hela Nypons sortiment med lättläst på engelska »



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar