Här kan du följa arbetet med språk-, läs- och skrivutveckling i Norrköpings kommun. Vi som skriver är kommunens språk-, läs- och skrivutvecklare Gunilla Åberg och Åsa Järnvall samt vår samordnande logoped Ann-Sofie Taleman. Maila oss gärna om tips om vad du vill läsa här och dela gärna med dig av saker som händer på din förskola eller skola.
Gunilla.aberg@norrkoping.se
Å
sa.jarnvall@norrkoping.se
Ann-Sofie.taleman@norrkoping.se




onsdag 1 april 2015

Glöm alfabetet – läs högt för barnen

Bortkastad tid att traggla räkning och alfabet med småbarn. Tragglar du alfabetet och räkning med din 3-årings i hopp om att ge dem ett försprång i livet?
I så fall gör du det helt i onödan.

 
En ny stor studie visar att det bara finns ett sätt att hjälpa barns intelligens på traven: läsa högt för dem. Det sägs att Albert Einstein på frågan om vad man ska göra för att ens barn ska bli intelligent svarade:
– Läs sagor för barnet.
Fysikern som blivit sinnebilden för intelligens och genialitet var möjligtvis något på spåren
 
Utvecklas snabbare

I en stor undersökning där forskare har följt 19 000 barn födda i början av 2000-talet visade det sig att de som regelbundet får sagor lästa för sig utvecklas snabbare och bättre än andra barn.
Treåringar vars föräldrar – eller andra vuxna, får man förmoda – dagligen läser högt för dem, har mycket lättrare för sig när de börjar skolan.
De ligger i genomsnitt 2, 8 månader före sina jämngamla i utvecklingen när det gäller kommunikation och språk.
Men att lyssna på berättelser live verkar också stimulera andra förmågor: i matte ligger de i snitt 2,4 månader före i utvecklingen.

Lära treåringen alfabetet? Bortkastat

Resultaten kommer från The Millennium Cohort Study som ska följa 19000 brittiska barn fram tills de fyller 11.
Treåringarna i studien började skolan vid fem års ålder.
Att få en 3-åring att lära sig alfabetet eller räkna tycks också vara bortkastat. Två år senare har de ingen som helst fördel gentemot barn som varit lyckligt ovetande om bokstäver och siffror.

Lär sig mer av interaktion

Enligt Sue Palmer, brittisk expert på barns utveckling, handlar högläsningen om mänsklig interaktion.
Sagoläsning kan därför inte ersättas med tv, ljudbok, dator eller spel. Inte heller av de särskilda hjälpmedel som utvecklats för att få riktigt små barn att utvecklas till snillen, som t ex ”The Mozart Effect” eller ”Baby Einstein”.
– Tiden med en baby ska tillbringas med interaktion; vagga, bär, kittla, skratta och prata med ditt barn. De lär sig mer av det än av en dvd med ”Baby Einstein”, säger Sue Palmer till tidningen The Sun.
Hon menar att barn före 18 månaders ålder inte uppfattar något av det de ser på en bildskärm; de bara stirrar.
Hellre då leka tittut, menar Sue Palmer.
– Det är också viktigt att tänka på när man väljer barnvagn, säger hon till The Sun och framhåller Skandinavien som föregångare eftersom de allra flesta småbarn sitter eller ligger vända mot den som kör vagnen.
 
Källa: Aftonbladet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar