Här kan du följa arbetet med språk-, läs- och skrivutveckling i Norrköpings kommun. Vi som skriver är kommunens språk-, läs- och skrivutvecklare Gunilla Åberg och Åsa Järnvall samt vår samordnande logoped Ann-Sofie Taleman. Maila oss gärna om tips om vad du vill läsa här och dela gärna med dig av saker som händer på din förskola eller skola.
Gunilla.aberg@norrkoping.se
Å
sa.jarnvall@norrkoping.se
Ann-Sofie.taleman@norrkoping.se




tisdag 20 januari 2015

Barn som läser utan att förstå.

Barn som läser flytande – men utan att förstå, upptäcks sällan förrän i fjärde klass. Åsa Elwérs avhandling ska förhoppningsvis ändra på det.
– Det är viktigt att lärare skaffar sig ett rikt bedömningsunderlag när de ska kan bedöma elevernas läsförståelse. Man måste också jobba med språket och undervisa i ordförråd från tidig ålder, säger hon.

Avhandlingen heter: Early Predictors of Reading Comprehension Difficulties

Läs avhandlingen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar